UNIVERSITY PROGRAM ASSESSMENTS: EFFECTS OF GRADUATES' PERSONAL FACTORS

Authors

  • Y.L. Jack Lam Brandon University

Abstract

The use of follow-up graduate surveys is increasingly popular among institutions of higher learning as a means of improving services to students and of satisfying divergent institutional needs. The present study has examined effects of personal factors on the àssessments provided by 293 graduates of the past five years in terms of the programs they completed and the university experiences they underwent in a small university in Western Canada. The analyses revealed that gender, marital status, particular degree programs completed, and individual academic achievement affected the assessment outcomes, leading the researcher to strike a cautious note in identifying what might be considered more pertinent and useful feedback versus that which may be regarded as less useful in providing on-going institutional improvement. RÉSUMÉ L'utilisation d'enquêtes de suivi auprès des diplomés afin d'améliorer les services aux étudiants et de combler des besoins divergents se répand de plus en plus dans les établissements d'enseignement supérieur. La présente étude examine les effets de facteurs personnels sur les évaluations fournies par 293 diplomés au cours des cinq dernières années relativement à leurs programmes d'études et aux expériences qu'ils ont vécues dans une petite université de l'Ouest canadien. Les analyses révèlent que le sexe, l'état civil, la nature particulière du programme d'études sanctionné par un grade et les résultats scolaires personnels affectent les résultats de l'évaluation. Cela amène les chercheurs à formuler des réserves lorsqu'il s'agit d'identifier ce que l'on pourrait considérer comme une forme plus pertinente et plus utile de rétro-information par rapport à une autre que l'on pourrait considérer comme moins utile aux fins de l'amélioration constante des établissements.

Author Biography

Y.L. Jack Lam, Brandon University

Y.L. Jack Lam is a professor and Chair of Graduate Studies, Faculty of Eduation, Brandon University. He is also an adjunct professor in the Department of Educational Administration and Foundation, University of Manitoba, and an external program assessor, Faculty of Education, the Chinese University of Hong Kong. A writer of over 80 articles published in Canada, the United States, England, Australia and Asia, Dr. Lam received the "Merit Award for Leadership in Education" from the Journal of Education (California) and the "Brandon University Senate Award of Excellence in Research." Y.L. Jack Lam est professeur et directeur du département d'études supérieures à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université Brandon. Il est également professeur associé au département de fondations et d'administration scolaires à l'Université du Manitoba et évaluateur de programme externe pour la faculté des sciences de l'éducation de l'Université chinoise de Hong Kong. Auteur de plus de 80 articles publiés au Canada, aux États-Unis, en Angleterre, en Australie et en Asie, M. Lam a reçu le "Merit Award for Leadership in Education" décerné par le Journal of Education (Californie) et le "Prix d'excellence en recherche du Sénat de l'Université Brandon".

Downloads

Published

1994-04-01

How to Cite

Lam, Y. J. (1994). UNIVERSITY PROGRAM ASSESSMENTS: EFFECTS OF GRADUATES’ PERSONAL FACTORS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 29(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8167

Issue

Section

Articles