Report from the Field: TEACHERS' CONCEPTIONS OF CRITICAL THINKING

Authors

  • Deborah Court University of Victoria
  • Leslee G. Francis University of Victoria

Abstract

Seventeen teachers of kindergarten through grade twelve were interviewed about their beliefs and teaching practices related to critical thinking. Despite the range of grades and subjects they taught, a number of commonalities were found. These were an attitude of open-mindedness, methods that allow student interaction, and activities that involve students in problem-solving and argument. These categories are in harmony with much of the theoretical work on critical thinking, and this, together with the eagerness of these teachers to talk about critical thinking, are seen as encouraging signs that the time may be ripe for a school-university dialogue from which an enlightened critical thinking praxis may emerge. RÉSUMÉ Dix-sept professeurs de la maternelle à la douzième année ont été interrogés sur leurs croyances et leurs méthodes d'enseignement au sujet de l'esprit critique. En dépit de l'éventail des classés et des matières enseignées, on a constaté un certain nombre de points en commun. Mentionnons notamment une certaine ouverture d'esprit, des méthodes qui favorisent les interactions entre élèves, et des activités qui exigent des élèves qu'ils résolvent des problèmes et présentent des arguments. Ces catégories cadrent avec une bonne partie des recherches théoriques sur l'esprit critique, ce qui, combiné à l'empressement mis par ces professeurs à parler de l'esprit critique, constitue un signe encourageant que le moment est sans doute venu d'entamer le dialogue entre les écoles et les universités, d'où pourrait peut-être émerger une praxie de l'esprit critique.

Author Biographies

Deborah Court, University of Victoria

Deborah Court is an Assistant Professor of social studies education in the Faculty of Education, Department of Social and Natural Sciences, at the University of Victoria. Her research interests include critical thinking, cooperative learning, and teachers' practical knowledge. Deborah Court est professeur adjointe d'études sociales à la faculté des sciences de l'éducation, au département des sciences sociales et naturelles à l'Université de Victoria Ses intérêts de recherche sont axés sur l'esprit critique. L'apprentissage coopératif et les connaissances pratiques des enseignants.

Leslee G. Francis, University of Victoria

Leslee G. Francis is an Assistant Professor of mathematics education in the Department of Social and Natural Sciences, Faculty of Education, University of Victoria. She is involved in both preservice and in service teacher education, teacbing courses in mathematics content, mathematics methods, problem-solving, and computer applications in education. Her research interests lie in the areas of problem-solving, reasoning, and critical thinking, and the impact of technology on students' tbinking and learning. Leslee G. Francis est professeur adjointe de mathématiques au département des sciences sociales et naturelles de la faculté des sciences de l'éducation de l'Université de Victoria. Elle participe à la formation des enseignants avant l'emploi et en cours d'emploi, donne des cours sur le contenu des mathématiques, les méthodes mathématiques, la résolution de problèmes et les applications de l'informatique en éducation. Elle s'intéresse à la résolution de problèmes, au raisonnement et à l'esprit critique et à l'impact que la technologie peut avoir sur la réflexion et l'apprentissage des élèves.

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Published

1993-09-01

How to Cite

Court, D., & Francis, L. G. (1993). Report from the Field: TEACHERS’ CONCEPTIONS OF CRITICAL THINKING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8131

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