PATTERNS OF GREEK LANGUAGE USAGE AMONG GREEK CHILDREN: A PRELIMINARY STUDY

Authors

  • Anastassios Stalikas McGill University

Abstract

The Greek language-usage patterns among primary and secondary Greek-Canadian students in Montreal were examined in relation to parental ethnicity, occupation, and work habits. The results indicated that the majority of Greek-Canadian students tended to speak Greek with the parents, but that only half of them speak Greek with their siblings or Greek friends. The variables associated with amount of Greek spoken at home were parental ethnicity, and maternal occupation and work habit. The implications of these findings in terms of ethnie identity development and future Greek-Canadian generations are discussed. RÉSUMÉ L'analyse a été fait de l'usage du grec chez des élèves hélléno-canadiens du primaire et du secondaire de Montréal par rapport à l'ethnicité, à la profession, et aux habitudes de travail de leurs parents. Les résultats révèlent que la majorité des élèves hélléno-canadiens parlent généralement grec avec leurs parents, mais que seulement la moitié d'entre eux parlent grec avec leurs frères et soeurs et leurs amis grecs. Les variables qui ont un rapport avec l'usage du grec à la maison sont l'ethnicité des parents ainsi que la profession et les habitudes de travail de la mère. L'auteur analyse les conséquences de ces constatations au niveau de l'acquisition d'une identité ethnique et des futures générations d'Hélléno-Canadiens.

Author Biography

Anastassios Stalikas, McGill University

Anastassios Stalikas is an Assistant Professor in the Department of Educational and Counseling Psychology at McGill University. His current research interests focus on the relationship between ethnic identity, self-esteem, and academic achievement, and on therapeutic change and process in psychotherapy. Anastassios Stalikas est professeur adjoint au département de psychologie de l'éducation et du counseling à l'Université McGill. Ses recherches actuelles portent sur le rapport entre l'identité ethnique; l'amour-propre et les résultats scolaires, et sur les changements thérapeutiques et les processus de la psychothérapie.

Downloads

Published

1993-04-01

How to Cite

Stalikas, A. (1993). PATTERNS OF GREEK LANGUAGE USAGE AMONG GREEK CHILDREN: A PRELIMINARY STUDY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8102

Issue

Section

Articles