PERSONALITY OF CHILDREN WITH LEARNING DISABILITIES: A STUDY OF PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL SERVICES IN CZECHOSLOVAKIAN SCHOOLS

Authors

  • Vera Pokorna Charles University (Prague)

Abstract

This paper underlines the personality problems experienced by children who are receiving rehabilitation therapy for learning disabilities. In difficult cases the professional help for the child has to be linked with family therapy. The paper includes information about pedagogical and psychological services in the schools ofCzechoslovakia. These centres, organized in the 1960s, at first included pediatric consultations, but later concentrated on psychological and pedagogical diagnostic and therapeutic care. The three major areas of activity concem (a) the relationship between acting-out behaviour and leaming disabilities in children, (b)family problems, and (c) appropriate vocational guidance. RÉSUMÉ L'auteur de cet article souligne les problèmes de caractère qu'éprouvent les enfants à qui l'on administre une thérapie de réadaptation pour des difficultés d'apprentissage. Dans les cas difficiles, l'aide professionnelle donnée à l'enfant doit être liée à une thérapie familiale. Cet article contient des données sur les services pédagogiques et psychologiques offerts dans les écoles de Tchécoslovaquie. Ces services qui ont vu le jour dans les années 1960 comportaient au début des consultations pédiatriques mais ils se sont concentrés par la suite sur le diagnostic psychologique et pédagogique et sur les soins thérapeutiques. Les trois principales sphères d'activité portent sur a) le rapport entre la mise en acte et les difficultés d'apprentissage chez les enfants, b) les problèmes familiaux et c) l'orientation professionnelle qui convient.

Author Biography

Vera Pokorna, Charles University (Prague)

Vera Pokorna studied psychology and pedagogy in Prague, and bas taught theory of education at Charles University. After her appointment at the university was terminated in 1976, she became a member of the staff, in the role of psychologist, in the Pedagogical and Psychological Consulting Centres of Prague. In 1990 Dr. Pokoma was reappointed to Charles University, where she has written extensively (in Czech and German) on behaviour disorders and appropriate therapy for their treatment. Vera Pokorna a étudié la psychologie et la pédagogie à Prague, et enseigné la théorie de l'éducation à l'Université Charles. En 1976, lorsque son poste à l'université fut aboli, elle assuma le rôle de psychologue aux Centres de consultation pédagogiques et psychologiques de Prague. En 1990, Dr. Pokoma fut réinstallée à l'Université Charles, où elle a écrit plusieurs ouvrages (en Tchèque et en allemand) traitant des désordres de comportement et des thérapies pertinentes.

Downloads

Published

1993-01-01

How to Cite

Pokorna, V. (1993). PERSONALITY OF CHILDREN WITH LEARNING DISABILITIES: A STUDY OF PEDAGOGICAL AND PSYCHOLOGICAL SERVICES IN CZECHOSLOVAKIAN SCHOOLS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 28(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8078

Issue

Section

Articles