INSTITUTIONAL CONSTRAINTS AND ROLE EXPECTATIONS: PERSPECTIVES ON FIELD EXPERIENCES IN AN ON-SITE TEACHER EDUCATION PROGRAM

Authors

  • Colla J. MacDonald University of Ottawa
  • Margaret McKinnon University of Ottawa
  • Margaret Joyce Ontario Institute for Studies in Education
  • Penelope Gurney University of Ottawa

Abstract

This paper presents results from a study of the interactions between student teachers and significant others within the context of an "On-site Teacher Education Program." The focus was on those identified as significant others by student teachers, how these participants viewed their roles, and the institutional constraints which influenced their interactions. Two key themes emerged from the data. One was the notion of multiple players influencing student teachers. While our data support the literature which suggests the cooperating teacher plays a significant role, they also highlighted that other participants (notably counsellors and other students) have an important influence. Another emerging theme was the notion of the multiplicity of factors which influence field experiences. The data suggest that institutional constraints and role expectations are important dimensions of field experiences for all participants. However, other factors, such as "teacher role identity" in terms of student teachers' preconceived notions of teaching and on-site advisors' notions of their role in the professional development of novices, warrant further investigation. RÉSUMÉ Les auteurs de cet article présentent les résultats d'une étude sur les interactions entre élèves-maîtres et personnages-clés dans le cadre d'un programme de formation des maîtres en cours d'emploi. L'analyse porte essentiellement sur les personnages-clés tels que perçus par les élèves-maîtres, sur la façon dontits percevaient leur rôle et sur les contraintes institutionnelles qui ont influé sur leurs interactions. Deux thèmes importants se dégagent des données. L'une est la notion de protagonistes multiples qui influent sur les élèves-maîtres. Alors que nos données corroborent la documentation qui donne à entendre que l'enseignant associé joue un rôle important, elles font également valoir que d'autres participants (notamment les conseillers et d'autres étudiants) jouent eux aussi un rôle important. L'autre thème qui se dégage est la notion de multiplicité desfactews qui influent sur les expériences vécues. Les données portent à croire que les contraintes institutionnelles et les attentes de rôle sont des paramètres importants des expériences vécues par tous les participants. Toutefois. d'autresfacteurs comme "l'identité du rôle de l'enseignant" en termes des idées préconçues des élèves-maîtres sur l'enseignement et des notions des conseillers sur leur rôle dans le perfectionnement professionnel des novices, méritent une étude plus fouillée.

Author Biographies

Colla J. MacDonald, University of Ottawa

Colla J. MacDonald is an Assistant Professor and Program Leader for the Primary-Junior Teaching Division of the Faculty of Education at the University of Ottawa. Colla J. MacDonald est professeur adjoint et chef de programme à la division de l'enseignement primaire-junior de la faculté des Sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa.

Margaret McKinnon, University of Ottawa

Margaret McKinnon is an Associate Professor in the Faculty of Education at the University of Ottawa. Margaret McKinnon est professeur agrégé à la faculté des Sciences de l'éducation à l'Université d'Ottawa.

Margaret Joyce, Ontario Institute for Studies in Education

Margaret Joyce is a Ph.D. candidate at the Ontario Institute for Studies in Education, and is presently teaching grade five in a public school on Prince Edward Island. Margaret Joyce est étudiante de doctorat à l'Institut d'études pédagogiques de l'Ontario et est actuellement professeur de Se dans une école publique de l'Île-du-Prince-Édouard.

Penelope Gurney, University of Ottawa

Penelope Gurney is a Ph.D. candidate in the Faculty of Education at the University of Ottawa. Penelope Gurney est étudiante de doctorat à la faculté des Sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa.

Downloads

Published

1992-01-01

How to Cite

MacDonald, C. J., McKinnon, M., Joyce, M., & Gurney, P. (1992). INSTITUTIONAL CONSTRAINTS AND ROLE EXPECTATIONS: PERSPECTIVES ON FIELD EXPERIENCES IN AN ON-SITE TEACHER EDUCATION PROGRAM. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 27(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/8014

Issue

Section

Articles