FACTORS AFFECTING CONTRACEPTIVE USE AMONG COLLEGE STUDENTS

Authors

  • Beverlie Conant Sloane Dartmouth College
  • Margaret Dyer Chamberlain Dartmouth College
  • Frederick T. L. Leong Ohio State University
  • Phyllis Riggs Dartmouth College

Abstract

This study examines the effect of education on the contraceptive behaviour of college women and the relationship between circumstances of exposure (that is, conditions under which suspected pregnancies take place) and pregnancy test results. Circumstances of exposure examined in this study include risk-taking behaviours with regard to contraception, contraceptive method failure, and misuse of contraception. Results indicate that clinic-based contraceptive education may have an effective role in stimulating use of a birth control method. Of the three circumstances of exposure (risk taking, misuse, and method failure), positive pregnancy test results seem to be the most associated with risk-taking. RÉSUMÉ Dans cette étude, les auteurs s'interrogent sur les effets de l'éducation sur le comportement des étudiantes d'université en matière de contraception et sur le rapport entre les circonstances de l'exposition (c'est-à-dire les conditions dans lesquelles certaines grossesses soupçonnéees ont lieu) et le test de grossesse qui en résulte. Parmi les conditions d'exposition analysées ici, mentionnons les comportements à risque en matière de contraception, l'échec du moyen de contraception et le mauvais usage des contraceptifs. Il ressort des constatations que l'éducation en matière de contraception contribue de manière efficace à stimuler le recours à un moyen de contrôle des naissances. Parmi les trois conditions d'exposition (risques, mauvais usage et échec du moyen), ce sont les résultats positifs au test de grossesse qui semblent les plus corrélés avec la prise de risques.

Author Biographies

Beverlie Conant Sloane, Dartmouth College

Beverlie Conant Sloane. Assistant Professor in the Department of Community and Family Medicine at Dartmouth Medical School, and Director of Health Education at Dartmouth College, received her BA from Middlebury College, her Ph.D. in Social Science from Syracuse University, and her M.P.H. from the University of Texas School of Public Health (Houston). Her research focuses on the ways that innovative programming influences a variety of health behaviours. She is the advisor to RAID (Responsible AIDS Information at Dartmouth). Beverlie Conant Sloane, professeur adjoint au département de médecine communautaire et familiale à l'École de médecine du Collège Dartmouth et directrice de l'éducation sanitaire au Collège Dartmouth, a obtenu son B.A. au Collège de Middlebury, son Ph.D. en sciences sociales à l'Université de Syracuse et son M.P.H. à la School of Public Health (Houston) de l'Université du Texas. Ses recherches portent sur l'influence exercée par les programmes novateurs sur toute une variété de comportements sanitaires. Elle est conseillère de RAID (Responsible AIDS Information à Dartmouth).

Margaret Dyer Chamberlain, Dartmouth College

Margaret Dyer Chamberlain served as a consultant in the Department of Health Education from 1988-1989. She is currently the Assistant Provost for Development at Dartmouth College. Margaret Dyer Chamberlain a servi comme conseillère auprès du Département de l'éducation-santé de 1988 à 1989. Elle occupe actuellement le poste de sous-doyen du développement, Dartmouth College.

Frederick T. L. Leong, Ohio State University

Frederick T. L. Leong, Ph.D., is an assistant professor of psychology at The Ohio State University, Columbus, Ohio. Dr. Leong also serves on the editorial board of the Journal of Vocational Behavior and the Journal of College Student Development. Frederick T.L. Leong, Ph.D. est professeur adjoint de psychologie à l'Université Ohio State, Columbus, en Ohio. En outre, Dr. Leong siège au conseil de rédaction du Journal of Vocational Behavior et du Journal of College Student Development.

Phyllis Riggs, Dartmouth College

Phyllis Riggs, A.R.N.P., B.S., M.A., is a nurse practitioner at Kaiser Permanente in San Diego, CA. She received her Master's degree at Dartmouth College and worked for Dartmouth College Health Services for 10 years coordinating the Women's Health Program and the Sexual Abuse Program. Phyllis Riggs, A.R.N. P., B.S., MA est infirmière praticienne au Kaiser Permanente à San Diego. en Californie. Elle détient une maîtrise de Dartmouth College et travaille depuis dix ans aux Services de santé de Dartmouth College, où elle coordonne les programmes de santé féminine et d'agression sexuelle.

Downloads

Published

1991-04-01

How to Cite

Sloane, B. C., Chamberlain, M. D., Leong, F. T. L., & Riggs, P. (1991). FACTORS AFFECTING CONTRACEPTIVE USE AMONG COLLEGE STUDENTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 26(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7974

Issue

Section

Articles