DELIBERATIVE CURRICULUM THEORY: A CALL FOR ACTION

Authors

  • Lynne M. Hannay Ontario Institute for Studies in Education

Abstract

The paper argues that deliberative curriculum theorists have committed what Schwab has called the "flight upward from the field." In this they have conceptualized about curriculum deliberation rather than grounded their discussions in its practical aspects. This paper reviews both conceptual and empirical work in order to propose a research agendum grounded in the practical world of curriculum development. RÉSUMÉ L'auteur de cet article soutient que les théoriciens délibérants des programmes d'études ont commis ce que Schwab appelle "une fuite de bas en haut." Cela signifie qu'ils ont élaboré des concepts à partir de la délibération des programmes au lieu d'asseoir leurs débats sur ses aspects pratiques. L'auteur analyse à la fois les travaux conceptuels et empiriques pour proposer un programme de recherche qui a son assise dans le monde pratique de l'élaboration des programmes.

Author Biography

Lynne M. Hannay, Ontario Institute for Studies in Education

Lynne M. Hannay, Head of the OISE Midwestern Field Centre, has been actively involved in conducting field-based research in the areas of curriculum development, peer coaching, and the general processes of change. Along with Colin Marsh, Chris Day, and Gail McCutcheon, she has recently co-authored a book on reconceptualizing school-based curriculum development. Lynne M. Hannay, directrice du Midwestern Field Centre de l'OISE, participe à des recherches dans les domaines de l'élaboration des programmes, de la formation des pairs et du processus général de changement. En collaboration avec Colin Marsh, Chris Day et Gail McCutcheon, elle a récemment publié un livre sur la reconceptualisation de l'élaboration des programmes scolaires.

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Published

1989-04-01

How to Cite

Hannay, L. M. (1989). DELIBERATIVE CURRICULUM THEORY: A CALL FOR ACTION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 24(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7865

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