FOREIGN SCHOLARS, CANADIAN CONTENT: SYMBOLIC POLITICS AND THE SYMONS REPORT

Authors

  • Edward Silva University of Toronto
  • Noreen Pupo University of Toronto
  • Barry Green York University

Abstract

Little is known about Canadian higher educational commissions. To help fill the gap this paper analyzes the Symons Report of the AUCC Commission on Canadian Studies in terms drawn from material and status politics theory. It inspects the origins, method, and responses to the Symons Report. Overall, it interprets the report as a cultural defense of managerial authority in the face of popular attack. It argues that both the managerial defenders and the popular attackers win and consolidate symbolic victories at somewhat different levels. Some limits of the arguments are noted. RÉSUMÉ On ne connaît que peu de choses des commissions d'enseignement supérieur canadiennes. Afin de combler cette lacune, les auteurs analysent le Rapport Symons de la Commission sur les études canadiennes de l'AUCC en termes de documentation, empruntant une démarche axée sur la théorie politique du standing. On y étudie les origines, la méthode et les réactions au Rapport Symons. Dans l'ensemble, les auteurs voient dans le Rapport une défense culturelle de l'autorité des cadres face à une attaque populaire. A leur avis, défenseurs de cadres et contestataires populaires remportent et consolident des victoires symboliques à des niveaux quelque peu différents. Les limites de certains arguments sont soulignées.

Author Biographies

Edward Silva, University of Toronto

Edward Silva teaches political and educational sociology at the University of Toronto. In 1984 and 1985, he was a visiting scholar at the Institute of Higher Education, Law and Governance, at the University of Houston where he worked on the symbolic politics of the Symons Reports. His most recent book is Social Movements. Social Change (Toronto: Between the Lines, 1988), co-edited for the Society for Socialist Studies. Edward Silva enseigne la sociologie politique et la sociologie de l'enseignement à l'Université de Toronto. En 1984-1985 il était chercheur invité au Institute of Higher Education, Law and Governance à l'Université de Houston où il a travaillé à la politique symbolique des Symons Reports. Son ouvrage le plus récent s'intitule Social Movements, Social Change (Toronto: Between the Lines, 1988), dont il était le co-rédacteur en chef pour la Society for Socialist Studies.

Noreen Pupo, University of Toronto

Noreen Pupo is currendy an assistant professor of Sociology at the University of Toronto, St George Campus. She graduated in 1984 with a Ph.D. from MacMaster University with a specialization in the sociology of education. Prior to her current academic position, she worked as a consultant and Centre Director for The Addiction Research Foundation, where she designed and evaluated health education programmes for workers. Noreen Pupo est actuellement professeur adjoint de sociologie à l'université de Toronto, campus St-George. En 1984, elle a reçu son doctorat de l'Université McMaster, s'étant spécialisée en sociologie de l'éducation. Avant d'assumer ses fonctions de professeur actuelles, elle a oeuvré en qualité de conseillère et de directrice du centre de The Addiction Research Foundation où elle a conçu et évalué des programmes de sensibilisation à là santé à l'intention des travailleurs.

Barry Green, York University

Barry Green received the Doctorate in Sociology from Yock University in 1974. He has been a member of the Department of Sociology at Erindale College, University of Toronto for the past twelve years. Barry Green a reçu son doctorat en sociologie de l'université Yorlc en 1974. Il est membre du département de sociologie, Erindale College, Université de Toronto depuis 12 ans.

Downloads

Published

1988-04-01

How to Cite

Silva, E., Pupo, N., & Green, B. (1988). FOREIGN SCHOLARS, CANADIAN CONTENT: SYMBOLIC POLITICS AND THE SYMONS REPORT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 23(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7810

Issue

Section

Articles