IMPROVING TEACHING THROUGH PEER EVALUATION

Authors

  • Andrew D. Gitrin University of Utah
  • Robert V. Bullough, Jr. University of Utah

Abstract

Horizontal evaluation, a model for teacher evaluation based upon the structuring of dialogue in order to help teachers better understand the nature and influence of their decisions, is described and the results of a pilot study using the model presented. Through horizontal evaluation pairs of teachers analyzed the assumptions they held about teaching and learning and began to understand, critically, taken-for-granted aspects of schooling including problems of inequality, contextual constraints on teachers' work, and legitimacy of program goals. RÉSUMÉ L'évaluation horizontale qui est un modèle d'évaluation des enseignants fondé sur la structuration du dialogue pour aider les enseignants à mieux comprendre la nature et l'influence de leurs décisions, est décrite dans le présent article en même temps que les résultats d'une étude pilote basée sur ce modèle. Grâce à l'évaluation horizontale, des paires d'enseignants ont analysé les hypothèses qui étaient les leurs sur l'enseignement et l'apprentissage et ont commencé de mieux comprendre certains aspects de l'enseignement qu'ils tenaient pour acquis, notamment les problèmes d'inégalité, les limites contextuelles imposées à leurs travaux et la légitimité des objectifs des programmes d'études.

Author Biographies

Andrew D. Gitrin, University of Utah

Andrew D. Gitlin is Assistant Professor of Educational Studies at the University of Utah. His work has focused on peer evaluation, teachers' work, and the reproduction of social inequalities. Andrew D. Gitlin est professeur adjoint d'études pédagogiques à l'université de l'Utah. Ses recherches portent sur l'évaluation confraternelle, les travaux des enseignants et la reproduction des inégalités sociales.

Robert V. Bullough, Jr., University of Utah

Robert V. Bullough Jr. is Associate Professor of Educational Studies and Chair, Division of Secondary Education, University of Utah, Salt Lake City. He is author of Democracy in Education: Boyd H. Bode (1981) and coauthor of Human Interests in the Curriculum: Teaching and Learning in a Technological Society (1984). Robert V. Bullough Jr. est professeur agrégé d'études pédagogiques et titulaire de la chaire de la division de l'enseignement secondaire à l'université de l'Utah à Salt Lake City. Il est l'auteur de Democracy in Education: Boyd H. Bode (1981) et l'un des auteurs de Human Interests in the Curriculum: Teaching and Learning in a Technological Society (1984).

Downloads

Published

1987-01-01

How to Cite

Gitrin, A. D., & Bullough, Jr., R. V. (1987). IMPROVING TEACHING THROUGH PEER EVALUATION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 22(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7720

Issue

Section

Articles