AUGMENTATIVE COMMUNICATION SYSTEMS: HUMAN DEVELOPMENT AS A METAPHOR FOR COMPUTER DEVELOPMENT - PART II

Authors

  • Jim Desson Protestant School Board of Greater Montreal

Abstract

A model of the developmental interdependence of the individual and collective mankind is used as a metaphor for the development of the computer and telecommunications. This model of computer development, which incorporates models of metaphor and Gordon Thompson's "shared space" concept of communication, is used to evaluate the development of computer-aided augmentative communication systems - past, present, and future - which are used by non-vocal severely physically handicapped people. RÉSUMÉ Un modèle de l'inter-dépendance développementale de l'humanité individuelle et collective sert de métaphore à l'évolution de l'informatique et des télécommunications. Ce modèle de développement informatique qui comporte des modèles de métaphore ainsi que le concept de communication en "espace partagé" de Gordon Thompson, sert à évaluer la mise au point de systèmes de communication additifs assistés par ordinateur (passés, présents, et futurs) qui sont utilisés par les handicapés physiques muets.

Author Biography

Jim Desson, Protestant School Board of Greater Montreal

Jim Desson is a special education teacher for the handicapped with the Protestant School Board of Greater Montreal. At present he works at the Alexander Pavilion of the Montreal Children's Hospital. His interests are poetry writing, serving the handicapped, and the social implications of modern technologies, primarily computers. Jim Desson est professeur d'éducation spéciale pour les handicapés au Bureau des Ecoles Protestantes du Grand Montréal. Il travaille actuellement au pavillon Alexandre de l'Hôpital de Montréal pour enfants. Il s'intéresse à la poésie, aux services des handicapés, et aux implications sociales des technologies modernes, notamment des ordinateurs.

Downloads

Published

1985-04-01

How to Cite

Desson, J. (1985). AUGMENTATIVE COMMUNICATION SYSTEMS: HUMAN DEVELOPMENT AS A METAPHOR FOR COMPUTER DEVELOPMENT - PART II. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7622

Issue

Section

Articles