DELIVERY OF SERVICES TO RURAL QUEBEC SCHOOLS

Authors

  • Campbell McBurney
  • Robert O'Reilly University of Ottawa

Abstract

This study investigated the resource teacher model which provides support to classroom teachers having children with special learning needs in rural schools. Correlations were analysed in relation to their impact on the total amount of services provided by resource teachers. Results indicated that access (availability) factors, such as distance and staff ratio, and disposition (acceptability) factors, such as personality and competence, have a major impact on rural service de1ivery. While rural systems face a number of constraints, the model holds promise for improved service in rural areas. RÉSUMÉ Cette étude porte sur la façon dont le modèle de professeur-ressource apporte son soutien aux professeurs d'écoles de campagne dont les élèves ont des besoins d'apprentissage spéciaux. Les corrélations ont été analysées par rapport à leurs effets sur la quantité totale de services fournis par les professeurs-ressources. Les résultats démontrent que les facteurs d'accès (disponibilité) tels que la distance et la proportion de professeurs, ainsi que les facteurs de disposition (acceptabilité) tels que le caractère et les compétences, ont un effet majeur sur la prestation de services dans les régions rurales. Alors que les systèmes ruraux se heurtent à un certain nombre de restrictions, le modèle promet une amélioration des services dans les régions rurales.

Author Biographies

Campbell McBurney

Campbell McBurney, who received his Ph.D. in Educational Administration from the University of Ottawa, has extensive experience in rural education both as a teacher and as an administrator. His studies and research interests include ways to provide services in rural, remote, or sparsely populated areas. Campbell McBurney qui a obtenu son doctorat en administration scolaire à l'université d'Ottawa, possède une vaste expérience de l'enseignement rural à la fois comme professeur et comme administrateur. Ses études et ses recherches portent sur les façons d'offrir des services dans des régions rurales, éloignées ou à faible densité de population.

Robert O'Reilly, University of Ottawa

Robert O'Reilly is a prof essor of educational administration, specializing in the administration of special education at the University of Ottawa. He received his Ph.D. in Educational Administration from the University of Alberta in 1967. Robert O'Reilly est professeur d'administration scolaire et se spécialise dans l'administration des programmes d'éducation spéciale à l'université d'Ottawa. Il a obtenu son doctorat en administration scolaire à l'université d'Alberta en 1967.

Downloads

Published

1985-04-01

How to Cite

McBurney, C., & O’Reilly, R. (1985). DELIVERY OF SERVICES TO RURAL QUEBEC SCHOOLS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7620

Issue

Section

Articles