COMPUTERS AND WRITING: A THEORETICAL PERSPECTIVE

Authors

  • Larry Miller Queen's University

Abstract

This article describes three current ways in which computer technology is applied to composition instruction. The first approach uses drill and practice programs to teach grammar. Another application is to guide students through various steps in the composing process using writing assistance tutorials. Word processing programs, used as a tool in fostering composition and combined with the talents of a knowledgeable teacher, are the final application. A major goal of this article is to describe the explicit or implicit theory underlying each instructional approach. RÉSUMÉ Cet article expose trois moyens actuels d'application de la technologie informatique à l'enseignement de la composition. La première méthode est axée sur des programmes d'exercices visant a enseigner la grammaire. Une autre méthode consiste à orienter les étudiants à travers diverses étapes du processus de composition à l'aide de leçons particulières d'écriture. Les programmes informatiques utilisés comme outils d'enseignement de la composition et combinés aux talents d'un professeur chevronné constituent l'application finale. L'un des principaux objectifs de cet article est de décrire la théorie explicite ou implicite qui sous-tend chacune de ces méthodes d'enseignement.

Author Biography

Larry Miller, Queen's University

The interests of Larry Miller involve the study of parents reading to children, the application of reading theory to the classroom, and the examination of how teachers are using computers to foster the language arts. Recently, he was part of a team of teachers and university researchers that developed the Puzzler, a package of reading strategy lessons in a computer-based mode. At present, Professor Miller is Associate Professor of Reading, in the Faculty of Education, Queen's University, Kingston. Larry Miller étudie les parents qui lisent à leurs enfants, l'application des théories de la lecture, et il s'interroge sur la façon dont les professeurs utilisent l'informatique pour promouvoir les arts linguistiques. Récemment, il a participé aux travaux d'une équipe de professeurs et de chercheurs universitaires responsables de la mise au point de Puzzler, programme de leçons de lecture sur mode informatique. A l'heure actuelle, M. Miller est professeur agrégé de lecture à la faculté des sciences de l'éducation de l'université Queen's à Kingston.

Downloads

Published

1985-01-01

How to Cite

Miller, L. (1985). COMPUTERS AND WRITING: A THEORETICAL PERSPECTIVE. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 20(001). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7598

Issue

Section

Articles