THE NEW PARADIGM IN CANADIAN HISTORY: RESTORING REASON IN WRITING AND TEACHING

Authors

  • Yarema Gregory Kelebay McGill University

Abstract

Is it more interesting to think of the story of man as that of a rational political animal, gradually developing self-organization on the basis of reason; or as the story of a subterranean economic determinism, compelling humankind towards some kind of ideal collectivity without really trying? Kelebay outlines a change that has taken over the writing and teaching of Canadian history, to the exclusion, he fears, of legitimate interest in the older paradigm that once assumed a progression of "Colony-to-Nation". The newer paradigm assumes "Capitalism to Socialism" in various forms including the French-Canadian. (Each appears to base its activities, in data exploration from the past, on its authors' anxieties concerning the future.) The writer feels that the presumption of reason has the higher claim on the attention of historians, and that it is in some danger. RÉSUMÉ Est-il plus intéressant de voir dans l'histoire de l'humanité, l'acquisition progressive par un animal rationnel politique d'une auto-organisation fondée sur la raison, ou le jeu d'un déterminisme économique souterrain poussant l'homme à rechercher, sans effort réel, une sorte de collectivité idéale? Kelebay décrit le changement qu'a subi l'histoire du Canada, dans les écrits et dans l'enseignement, au détriment, craint-il, de l'intérêt légitime que présentait l'ancienne approche, selon laquelle notre histoire procédait du passage de l'état de "Colonie" à celui de "Nation". En vertu de la nouvelle hypothèse, le passage se fait du capitalisme au socialisme selon diverses variantes y compris la variante canadienne-française. (Dans chaque cas, l'étude des données sur le passé semble être fondée sur l'angoisse que l'avenir suscite chez les chercheurs). L'auteur croit que la thèse de l'évolution rationnelle est plus digne d'attention pour les historiens, et que cette thèse est quelque peu menacée.

Author Biography

Yarema Gregory Kelebay, McGill University

Yarema Gregory Kelebay is Director of a study group called the St. Lawrence Institute, which is concerned about contemporary intellectual disdain for "classical liberalism". He teaches history method and philosophy in the Faculty of Education at McGill, where he is an Associate Professor in the Department of Secondary Education and Director of Student Teaching. Yarema Gregory Kelebay est directeur du St. Lawrence Institute, groupe d'étude qui s'intéresse au dédain intellectuel actuellement manifesté pour les "études classiques". Il enseigne la méthode historique et la philosophie à la faculté des sciences de l'éducation de l'université McGill, où il est également professeur agrégé au département d'enseignement secondaire, et directeur du programme de stages.

Downloads

Published

1984-09-01

How to Cite

Kelebay, Y. G. (1984). THE NEW PARADIGM IN CANADIAN HISTORY: RESTORING REASON IN WRITING AND TEACHING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 19(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7581

Issue

Section

Articles