A CONVERSATION WITH DONALD SNOWDON

Authors

  • Gary Anderson McGill University

Abstract

To most of us curriculum refers to the educational activities of school systems. There is, however, another broader field of curriculum which involves informal learning for people of all ages, learning about all types of subjects. The people involved in this important work are generally not academic scholars, rather they are field-based practitioners who spend their time getting tangible results. They seldom write articles for academic publications. For this reason, we present the work of Donald Snowdon not in the form of an academic article but rather as an interview, which through its medium communicates well the messages of informal curriculum building. Snowdon himself developed techniques of community development known as the Challenge for Change Program, which was sponsored in its early days by the National Film Board of Canada. It involves using film and videotape to help people in their own self development. RÉSUMÉ Pour la majorité d'entre nous, les programmes évoquent les activités pédagogiques des systèmes scolaires. Il existe pourtant un éventail de programmes beaucoup plus vaste destinés aux gens de tous les âges qui étudient toutes sortes de sujets. Les gens qui y participent ne sont généralement pas des universitaires mais plutôt des praticiens qui passent leur temps à produire des résultats tangibles. Il leur arrive rarement d'écrire des articles pour des revues savantes. C'est pourquoi nous présentons le travail de Donald Snowdon non pas sous la forme d'un article savant mais sous celle d'une entrevue qui transmet fort bien les messages relatifs à l'élaboration informelle des programmes. Snowdon a lui-même mis au point les techniques de développement communautaire connues sous le nom de "Programme de tentatives de changement", lequel a été parrainé à ses débuts par l'Office national du Film du Canada. Ce programme fait appel aux films et aux bandes vidéo pour aider les gens à réaliser leur propre développement.

Author Biography

Gary Anderson, McGill University

Gary Anderson is Director of the Office of Research on Educational Policy in the Faculty of Education of McGill University, where he is active in reseaching a variety of policy issues in education. He returned to McGill in 1978 following seven years as Co-Director of the Atlantic Institute of Education in Halifax. His present interests include informal education, the development of training systems for people in developing areas, and research on the environment of the east coast of Canada. Gary Anderson est directeur du bureau de recherches sur les politiques éducatives à la faculté des sciences de l'éducation de l'Université McGill, où il étudie diverses questions de politique en matière d'éducation. Il a réintégré McGill en 1978 après avoir été pendant sept ans co-directeur du Atlantic Institute of Education à Halifax. Il s'intéresse beaucoup à l'éducation informelle, à l'aménagement de centres de formation pour les habitants des régions en développement et à l'environnement de la côte est.

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Published

1981-09-01

How to Cite

Anderson, G. (1981). A CONVERSATION WITH DONALD SNOWDON. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7422

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Articles