WHO'S IN CHARGE HERE? CURRICULUM DECISION-MAKING POWER IN CANADA

Authors

  • Lionel Orlikow

Abstract

From the perspective of his former position as Deputy Minister of Education in Manitoba, Lionel Orlikow writes of the influence senior bureaucrats have on curriculum policy, design, and content. He suggests that a case may be made for this power being exceessive, leading to the exclusion of other stakeholders' interests and, therefore, to biased curriculum content. RÉSUMÉ Dans l'optique de ce qu'il a pu observer quand il occupait le poste de sous-ministre de l'Education du Manitoba, Lionel Orlikow fait état de l'influence que les bureaucrates de longue expérience exercent sur les décisions à prendre au sujet des programmes, leur planification et leur contenu. Il propose que soit dénoncé comme abusif l'exercice de ce pouvoir qui tend à négliger les intérêts du plus grand nombre et qui par conséquent imposer des contenus non dépourvus de préjugés.

Author Biography

Lionel Orlikow

Lionel Orlikow is currently employed as a private consultant, concentrating upon social development, consumer advocacy, and training for various governments and agencies. He has continued to serve as an unpaid teacher aide in a Winnipeg school, a practice he initiated in 1975 when he was Deputy Minister of Education. Lionel Orlikow travaille actuellement comme consultant privé et se spécialise dans les questions de développement social, de défense et d'éducation des consommateurs pour divers gouvernements et organismes. Il continue de tenir lieu d'adjoint d'enseignement bénévole dans une école de Winnipeg, coutume qu'il a lui-même lancée en 1975 alors qu'il était sous-ministre de l'Education.

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Published

1981-09-01

How to Cite

Orlikow, L. (1981). WHO’S IN CHARGE HERE? CURRICULUM DECISION-MAKING POWER IN CANADA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 16(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7416

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