No place like home: Sexuality, community, and identity among street-involved “queer and questioning᾿ youth (Il n'y a rien comme chez soi : Sexualité, communauté, et identité chez les jeunes « gais et en quête d'identité » dans la rue)

Authors

  • Suzanne De Castell Simon Fraser University
  • Jennifer Jenson Faculty of Education, York Univesrsity

Keywords:

Pridehouse Project, action research, street-involved, queer youth, identity-based research, socially activist research, productive activity-based learning, marginal youth

Abstract

Abstract. This paper reports on a short-term ethnographic participatory action research project that engaged urban Canadian, street-involved “queer and questioning᾿ youth in a multi-media enabled inquiry into peer housing and support needs. The “Pridehouse Project᾿ (http://www.sfu.ca/pridehouse) was initiated by, and accountable to, a community-based housing support group. These responsibilities raised central critical questions about education, epistemology, and ethics in identity-based, socially activist, research. The dual role of ethnography as both research and pedagogy is here illustrated, and the educational value of productive activity-based learning in non-formal settings, particularly for youth inhabiting the margins of mainstream social life, is argued for. Il n’y a rien comme chez soi : sexualité, communauté, et identité chez les jeunes « gais et en quête d'identité » dans la rue  Résumé. Cet essai décrit un projet de recherche action ethnographique participative à court terme qui a impliqué des jeunes « gais et en quête d’identité » canadiens urbains lors d’une enquête multimédia au sujet des logements d’entraide et des besoins de soutien. Le Pridehouse Project (http://www.sfu.ca/pridehouse) a été mis sur pied par un groupe d’entraide au logement fondé sur la communauté et ce projet est responsable devant ce groupe. Les responsabilités du projet ont soulevé des questions critiques et essentielles à propos de l’enseignement, de l’épistémologie et de l’éthique au sein de la recherche active sociale fondée sur l’identité. Le double rôle de l’ethnographie en tant que recherche et pédagogie est illustré ici, tout comme est discutée la valeur éducative de l’apprentissage productif articulé sur des activités dans un cadre informel, particulièrement pour les jeunes en marge de la vie sociale conventionnelle.

Author Biographies

Suzanne De Castell, Simon Fraser University

Suzanne de Castell is a professor in the Faculty of Education at Simon Fraser University. She works principally in literacy, new media and educational technology studies as these are informed by critical deconstructive analyses of gender, sexualities and “social justice.᾿ She has published widely across these fields, and has been senior editor for books with Cambridge University Press (Literacy, society and schooling), Falmer Press (Language, authority and criticism), and SUNY Press (Radical interventions). Suzanne de Castell est professeure à la faculté des sciences de l’éducation de la Simon Fraser University. Elle se concentre principalement sur l’étude de la littératie, des nouveaux médias et des technologies éducatives étant donné que ces domaines reposent sur l’analyse critique déconstructive des genres, des sexualités et de la « justice sociale ». Elle a beaucoup publié dans ses domaines d’expertise et a dirigé la rédaction à la Cambridge University Press (Literacy, society and schooling), la Falmer Press (Language, authority and criticism) et la SUNY Press (Radical interventions).

Jennifer Jenson, Faculty of Education, York Univesrsity

Jennifer Jenson is an associate professor of technology and pedagogy in the Faculty of Education at York University. She specializes in gender/technology studies, media and cultural studies, has done extensive educational technology policy research and writing, including a book Policy unplugged with McGill-Queen’s and has published widely in these fields. She is currently completing a 3-year study of girls’ computer-game play, “Education, gender and gaming.᾿ Jennifer Jenson est professeure agrégée en technologie et en pédagogie à la faculté des sciences de l’éducation de la York University. Elle se spécialise en études des genres/technologies, ainsi que des médias et des cultures. Elle a fait des recherches poussées et a beaucoup écrit dans ces domaines, dont le livre Policy unplugged paru à McGill-Queen’s. Elle termine actuellement une étude de trois ans, intitulée « Education, gender and gaming », portant sur les habitudes de jeu sur ordinateur des filles.

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Published

2007-02-25

How to Cite

De Castell, S., & Jenson, J. (2007). No place like home: Sexuality, community, and identity among street-involved “queer and questioning᾿ youth (Il n’y a rien comme chez soi : Sexualité, communauté, et identité chez les jeunes « gais et en quête d’identité » dans la rue). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 41(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/738

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