INITIATIVES GOUVERNEMENTALES ET ENSEIGNEMENT DES ARTS: SITUATION ACTUELLE ET PERSPECTIVES DE CHANGEMENTS

Authors

  • Suzanne Lemerise Université du Québec à Montréal
  • Claude Sabourin Université du Québec à Montréal
  • Jacques Albert Wallot Université du Québec à Montréal

Abstract

Both in the culture at large and in the future practice of schools there are marked developments in the arts in Québec. The intentions of the Ministry of Education's "Plan d'action" face universities as well as schools with fairly radical changes of view, and challenges them to explore the implications of the collaboration in the arts that the Plan prescribes, especially for elementary schools. Lemerise, Sabourin, and Wallot discuss these prospects against a background of emerging features in Québec culture - the vital leadership of art in the post-war period, the present predominance of theatre and music - and of the highly precarious state of specialism in the arts among teachers. RÉSUMÉ Et dans le culture et dans le système scolaire, on assiste à une évolution notoire des arts au Québec. Les intentions du plan d'action du ministère de l'Education obligent les universités et les écoles à adopter un point de vue radicalement différent et les met au défi d'étudier les effets de le collaboration prescrite par ce plan, notamment en ce qui concerne les écoles primaires. Lemerise, Sabourin et Wallot parlent de ces perspectives par rapport aux tendances qui se font jour dans le culture québécoise (leadership des arts depuis la dernière guerre, prédominance actuelle du théâtre et de la musique) et à la précarité de la spécialisation des professeurs.

Author Biographies

Suzanne Lemerise, Université du Québec à Montréal

Suzanne Lemerise est professeur au département d'arts plastiques de l'université du Québec à Montréal. Elle a fait ses études à l'École des beaux-arts de Montréal et à l'université de Paris. Suzanne Lemerise is a Professor in the Department of Plastic Arts of the University of Quebec in Montreal. She bas studied at the École des Beaux Arts in Montreal, and at l'Université de Paris.

Claude Sabourin, Université du Québec à Montréal

Claude Sabourin est professeur au département de théâtre de l'université du Québec à Montréal. Il a fait ses études à l'École des beaux-arts de Montréal et à l'université Concordia. Claude Sabourin is a professor in the Department of Theatre of the University of Québec in Montreal. He has studied at the École des Beaux-Arts in Montreal, and at Concordia University.

Jacques Albert Wallot, Université du Québec à Montréal

Jacques Albert Wallot est professeur au departement d'arts plastiques de l'université du Québec à Montréal. Artiste enseignant, it s'intéresse a l'enseignement des beaux-arts depuis plusieurs années. Il a fait ses études a l'Ecole des beaux-arts de Montreal et a l'université Concordia. Jacques Albert Wallot is a Professor in the Département Arts Plastiques of the University of Québec in Montreal. His interest in art education goes back as far as his studies at the École des Beaux Arts in Montreal and at Concordia University.

Downloads

Published

1980-09-01

How to Cite

Lemerise, S., Sabourin, C., & Wallot, J. A. (1980). INITIATIVES GOUVERNEMENTALES ET ENSEIGNEMENT DES ARTS: SITUATION ACTUELLE ET PERSPECTIVES DE CHANGEMENTS. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 15(003). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7350

Issue

Section

Articles