ADOLESCENT FULFILMENT AND INDUSTRIALISM: AN INSTRUMENTAL VIEW OF THE ADOLESCENT
Abstract
On leaving childhood a person is increasingly mode aware of his or her role in organized society, not as a person but as a function or as one of its instruments. The period of adolescence, or non-adulthood, is largely defined both as to duration and style by a society's current mechanisms of economics and status allocation, which are never wholly under anyone's control. Grinder reviews the changes over time in work ideology and in the kind of self-concept consequently imposed on those emerging from childhood in North America, deploying the resources of sociology, history, and economics to describe developments from a state of servility through one of exploration to what he calls the "resentful benevolence" of the present. He is able in this way to place in perspective the contemporary expectation on the part of young adults that their roles in society should afford them personal fulfilment, in careers that sound more like leisure than work. RÉSUMÉ Au sortir de l'enfance, on prend de plus en plus conscience de son rôle dans une société organisée, non pas comme personne, mais comme fonction ou instrument. L'adolescence, qui n'est pas encore l'age adulte, est en grande partie définie en termes de durée et de style par les mécanismes dont se sert la société en matière d'économie et d'attribution de statut, lesquels échappent toujours en partie à notre contrôle. Grinder examine les changements qui se produisent avec le temps dans l'idéologie du travail et le genre d'auto-concept imposé à ceux qui émergent de l'enfance en Amérique du Nord, en déployant les ressources de la sociologie, de l'histoire et de l'économie pour décrire l'évolution depuis un état de servilité jusqu'à ce qu'il appelle "la bienfaisance rancunière" du présent. Il parvient ainsi à mettre en perspective l'espoir qui existe chez les adolescents de voir leur rôle dans la société les enrichir sur le plan personnel grace à une carrière qui ressemble plus à des loisirs qu'à un véritable travail.Downloads
Published
1980-04-01
How to Cite
Grinder, R. E. (1980). ADOLESCENT FULFILMENT AND INDUSTRIALISM: AN INSTRUMENTAL VIEW OF THE ADOLESCENT. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 15(002). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/7324
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca