Student freedom of expression: Violent content and the safe school balance
Keywords:
freedom of expression, legal issues, violence, rightsAbstract
The authors begin with a discussion of the duality in how children are viewed in both international and domestic law. Children are viewed as both under the protection and authority of adults, at the same time as being rights bearing individuals. Following recognition of the difficult tension created by this duality, these authors focus on its application in the balancing of the safe school environment with student freedom of expression. In particular these authors examine cases and scenarios that highlight the complex relationships that result when student expression contains violent content. This timely examination gives consideration to the contemporary societal context, and proposes a proactive path forward. LIBERTÉ D’EXPRESSION DES ÉTUDIANTS : CONTENU VIOLENT ET L’ÉQUILIBRE SÛRE DE L’ÉCOLE RÉSUMÉ. Les auteurs commencent avec la dualité dans laquelle les enfants sont vus dans les lois domestiques et internationales. Ils sont vus à la fois comme étant sous la protection et l’authorité des adultes, et dans le même temps comme des individus possédant des droits personnels. Suivant l’identification des tensions difficiles crées par cette dualité, ces auteurs se concentrent sur leurs applications dans l’équilibre d’un environnement scolaire sûr avec une liberté d’expression pour l’étudiant. Ces auteurs examinent en particulier quelques cas et scénarios qui éclaircissent les relations complexes qui parviennent quand l’expression d’un étudiant à un contenu violent. Cet examen opportun amènent de la considération au contexte social contemporain et propose un chemin proactif pour le futur.Downloads
How to Cite
Mackay, A. W., & Burt-Gerrans, J. (2007). Student freedom of expression: Violent content and the safe school balance. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 40(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/582
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca