Student freedom of expression: Violent content and the safe school balance

A. Wayne Mackay, Janet Burt-Gerrans

Abstract


The authors begin with a discussion of the duality in how children
are viewed in both international and domestic law. Children are viewed as both
under the protection and authority of adults, at the same time as being rights
bearing individuals. Following recognition of the difficult tension created by
this duality, these authors focus on its application in the balancing of the safe
school environment with student freedom of expression. In particular these
authors examine cases and scenarios that highlight the complex relationships
that result when student expression contains violent content. This timely
examination gives consideration to the contemporary societal context, and
proposes a proactive path forward.
LIBERTÉ D’EXPRESSION DES ÉTUDIANTS :
CONTENU VIOLENT ET L’ÉQUILIBRE SÛRE DE L’ÉCOLE
RÉSUMÉ. Les auteurs commencent avec la dualité dans laquelle les enfants sont
vus dans les lois domestiques et internationales. Ils sont vus à la fois comme
étant sous la protection et l’authorité des adultes, et dans le même temps
comme des individus possédant des droits personnels. Suivant l’identification
des tensions difficiles crées par cette dualité, ces auteurs se concentrent sur
leurs applications dans l’équilibre d’un environnement scolaire sûr avec une
liberté d’expression pour l’étudiant. Ces auteurs examinent en particulier
quelques cas et scénarios qui éclaircissent les relations complexes qui parviennent
quand l’expression d’un étudiant à un contenu violent. Cet examen
opportun amènent de la considération au contexte social contemporain et
propose un chemin proactif pour le futur.

Keywords


freedom of expression; legal issues; violence; rights

Full Text:

PDF