The judicial construction of the role of the teacher

Cesare Oliverio, Michael Manley-Casimir

Abstract


This paper examines the evolving Canadian jurisprudence at the
appellate court level to outline the emerging definition – what is termed
the “judicial construction᾿ – of the role of the teacher. “Judicial construction᾿
is a phrase intended to capture the attribution by judges of the social
and educational significance of teachers. It is a phrase that recognizes the
interpretative role of judges in adjudicating legal situations involving teachers
and the importance ascribed to teachers by judges. In this context, the
focus is on issues of teacher misconduct outside the classroom and during
off-duty hours. The paper deals with only those cases in which questionable,
but otherwise legal behaviour, are explored. It undertakes a detailed
look at two recent Supreme Court of Canada decisions concerning alleged
teacher misconduct, in the form of discrimination, to outline the evidentiary
tests that must be satisfied to establish misconduct. Although this entails a
discussion of competing constitutional rights, an extensive analysis of these
rights and freedoms is left to future work.

LA CONSTRUCTION JURIDIQUE DU RÔLE DES ENSEIGNANTS
Cet article examine la jurisprudence canadienne d’évolution au
niveau de la Cour d’appel pour souligner la définition émergeante, de ce
qui se nomme la « construction judiciaire » du rôle de l’enseignant. Dans ce
contexte, l’attention est mise sur les cas d’enseignants qui se conduisent de
façon inappropriée en dehors de la salle de classe et pendant leurs congés.
Cet article traite seulement de ces cas questionnables mais aussi de ceux où
le comportement légal est à explorer. Il regarde dans le détail deux cas de
mauvaises conduites d’enseignants, sous la forme de discrimination, où la
Cour suprême du Canada a pris des décisions, et souligne les tests probatoires
qui doivent être établies pour parler d’inconduite. Bien que cela nécessite un
discussion à propos des droits constitutionnels en jeu et une analyse intense
de ces droits et libertés qu’il reste pour un travail futur.

Keywords


legal issues; constitutional rights; Supreme Court of Canada; teachers' roles

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