Religion, public education and the Charter: Where do we go now?

Authors

  • Paul Clarke University of Regina

Keywords:

religion, Canadian Charter of Rights and Freedoms, public education, freedom of expression

Abstract

This paper examines what role, if any, religion should have in Canada’s public schools. The basic argument is that discussion about religion, as well as the manifestation of religious belief, should be encouraged in our schools because there are good philosophical, pragmatic and educational reasons to justify this kind of activity. At the same time, the author readily acknowledges that any discussion about, or expression of, religion must respect the values and principles embodied in the Canadian Charter of Rights and Freedoms (1982). As the Supreme Court of Canada reminds us, all freedoms are subject to reasonable limits and both the rights and limits have their origins in these fundamental values and principles, which make up the Canadian polity. RELIGION, ÉDUCATION PUBLIQUE ET LA CHARTE : OÙ ALLONS NOUS MAINTENANT? RÉSUMÉ. Cet article examine quel rôle, s’il y en a un, la religion devrait avoir dans les écoles publiques canadiennes. L’argument central est que les discussions à propos de la religion, de même que la manifestation de croyances religieuses, devraient être encouragée dans nos écoles parce qu’il existe de bonnes raisons philosophique, pragmatique, et éducative pour justifier ce genre d’activités. En même temps, l’auteur reconnaît aisément que toute discussion au sujet de la religion ou l’expression de celle-ci doit suivre les principes incarnés dans la Charte canadienne des droits et libertés (1982). Comme la Cour suprême du Canada nous le rappelle, toutes les libertés sont sujettes à des limites raisonnables et les deux, droits et limites, ont leurs origines dans ces valeurs et ces principes fondamentaux qui font la politique canadienne.

Author Biography

Paul Clarke, University of Regina

PAUL CLARKE is a professor in the Faculty of Education at the University of Regina. He teaches at both the undergraduate and graduate levels in the area of school administration. From a research perspective, he is interested in examining questions of human rights as they pertain to public education.

Downloads

How to Cite

Clarke, P. (2007). Religion, public education and the Charter: Where do we go now?. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 40(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/578

Issue

Section

Articles