Multiple Learnings about Identity from Narrative Research: Canadian war-brides as teachers and catalysts

Authors

  • Rosemary Clews St. Thomas University, New Brunswick
  • Kristin Newman University of New Brunswick

Keywords:

war-brides, identity, multiple learning, family stories

Abstract

ABSTRACT. This study illustrates how stories about people’s experiences half a century ago can still be of educational value today. Using as a case example an interview-based study with war-brides who came to Canada after World War II, the authors show how reflexive narrative research can be a catalyst for learning for several groups of people on at least two main levels, in relation to the concept of identity. This methodology can stimulate learning for the researchers themselves, both personally and professionally, as well as for the research participants. Also, it has the potential to be a catalyst for learning by people interested in the findings of such research, in this instance students and teachers, researchers working on other projects, those who are “newcomers᾿ today, and those responsible for policies and services to assist them with resettlement. MULTIPLES APPRENTISSAGES À PROPOS DE L’IDENTITÉ À PARTIR DE LA RECHERCHE NARRATIVE : LES ÉPOUSES DE GUERRE CANADIENNES EN TANT QU’ENSEIGNANTES ET CATALYSEURS RÉSUMÉ. Ce travail illustre comment le récit des expériences vécues il y a un demi-siècle conserve aujourd’hui une valeur éducative. Citant comme un cas type une étude fondée sur une entrevue avec des épouses de guerre arrivées au Canada après la Seconde Guerre mondiale, les auteures démontrent comment la recherche narrative réflexive peut servir de catalyseur de l’apprentissage pour plusieurs groupes, et ce sur au moins deux plans importants liés au concept d’identité. Cette méthodologie peut stimuler l’apprentissage pour les chercheurs eux-mêmes, tant sur le plan personnel que professionnel, de même que pour les participants à la recherche. Elle peut également servir de catalyseur de l’apprentissage pour les personnes intéressées à connaître les résultats de ce type de recherche, en l’occurrence, les étudiants et les enseignants, les chercheurs qui travaillent à d’autres projets, les « nouveaux venus » d’aujourd’hui, ainsi que les responsables des politiques et des services afin de les aider dans le processus de réinstallation.

Author Biographies

Rosemary Clews, St. Thomas University, New Brunswick

ROSEMARY CLEWS is a Saskatchewan-born woman who moved to England with her war-bride mother when she was two years old. She spent her childhood in England. Rosemary was educated at several British universities where she was employed as a social work researcher, educator and practitioner. She returned to Saskatchewan in her 50th year. At present she is Assistant Vice President (Research) at St. Thomas University, Fredericton, NB.

Kristin Newman, University of New Brunswick

KRISTIN NEWMAN is a doctoral candidate in psychology at the University of New Brunswick, Fredericton.

Downloads

Published

2006-11-11

How to Cite

Clews, R., & Newman, K. (2006). Multiple Learnings about Identity from Narrative Research: Canadian war-brides as teachers and catalysts. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 40(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/547

Issue

Section

Articles