A SECONDARY SCHOOL TEACHER’S DESCRIPTION OF THE PROCESS OF DETERMINING REPORT CARD GRADES

Authors

  • Marielle Simon University of Ottawa
  • Tierney Robin University of Ottawa
  • Renée Forgette-Giroux University of Ottawa
  • Julie Charland University of Ottawa
  • Brian Noonan University of Saskatchewan
  • Randy Duncan

Keywords:

Grading, Classroom Assessment, Learning Assessment, Assessment in Mathematics, Standards-based assessment

Abstract

ABSTRACT. This paper presents a grade 10 mathematics teacher's in-depth description of the process she uses to determine the final grade for the report card within a standards-based context. Her case was part of a three-year comparative study of grading practices of teachers from two Canadian provinces that differ in their level of standardization of education. Survey, interview, and document data provided by the teacher revealed clear tensions between current grading policy and principles particularly within mathematics.


DESCRIPTION PAR UNE ENSEIGNANTE DU SECONDAIRE DU PROCESSUS DE FIXATION DES RÉSULTATS AU BULLETIN

RÉSUME. Dans cet article, une enseignante en mathématiques de secondaire 4 décrit en détails le processus par lequel elle détermine la note finale figurant au bulletin dans un contexte d'évaluation critériée.  Son analyse fait partie d'une étude comparative de trois ans examinant les pratiques d'évaluation d'enseignants œuvrant dans deux provinces canadiennes dont les niveaux de normalisation de l'éducation diffèrent.  Les données exposées par l'auteure - émanant de sondages, d'entrevues et de documents - mettent en évidence des tensions évidentes entre les politiques actuelles d'évaluation et les principes, particulièrement en ce qui a trait aux mathématiques.

Author Biographies

Marielle Simon, University of Ottawa

MARIELLE SIMON is full professor at the Faculty of Education. Her teaching and research interests include classroom assessment, large-scale assessment, assessment rubrics, secondary data analyses, grading issues and policies.

MARIELLE SIMON est professeur titulaire à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa. Ses intérêts d'enseignement et de recherche englobent l'évaluation en contexte de la salle de classe, l'évaluation à grande échelle, les grilles d'évaluation, l'analyse des données secondaires ainsi que les problématiques et les politiques de notation.


Full professor

 

Faculty of Education

Tierney Robin, University of Ottawa

ROBIN D. TIERNEY was an elementary teacher in Ontario and a research assistant at the Faculty of Education, University of Ottawa. She graduated with a Doctorate in Philosophy (Education) in 2010. Her doctoral dissertation draws on teachers' practical wisdom (phronesis) to understand fairness in classroom assessment. She now lives in California.

ROBIN D. TIERNEY a enseigné à l'élémentaire en Ontario et travaillé comme assistante de recherche à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa. Elle a reçu son diplôme de doctorat en philosophie de l'éducation en  2010. Sa thèse de doctorat analyse le discernement et la sagesse pratique des enseignants en classe (phronésis) pour expliquer le phénomène de justice dans l'évaluation en classe.  Elle habite maintenant en Californie. 

Renée Forgette-Giroux, University of Ottawa

RENÉE FORGETTE-GIROUXwas full professor at the Faculty of Education at the time of the study and was one of the principal investigators. Her work is mainly is the area of evaluation, assessment, research methods and statistics. 

RENÉE FORGETTE-GIROUX était professeur titulaire à la Faculté des sciences de l'éducation de l'Université d'Ottawa au moment de l'étude et en est un des principaux investigateurs. Sa démarche de recherche couvre principalement l'évaluation, l'appréciation, les méthodes de recherche et les statistiques. 


Julie Charland, University of Ottawa

JULIE CHARLAND is currently Principal of a French language secondary school in Eastern Ontario.  She was a doctoral student at the time of this study.  Her research focuses on the assessment of school principals.

JULIE CHARLAND est présentement directrice d'une école secondaire francophone dans l'est de l'Ontario. Elle était une étudiante au doctorat au cours de l'étude. Ses recherches portent sur l'évaluation des directeurs d'école. 


Brian Noonan, University of Saskatchewan

BRIAN NOONAN was associate professor in the Department of Educational Psychology and Special Education at the time of the study. He was also one of the principal investigators of the study.

BRIAN NOONAN était professeur agrégé au département d'Educational Psychology and Special Education de l'Université de la Saskatchewan lors de l'étude. Il est également un des principaux investigateurs de la recherche. 


Professor

Randy Duncan

RANDY DUNCAN studied in the Department of Educational Psychology and Special Education, College of Education and obtained his PhD degree in measurement and education in 2009. He was involved in this project from beginning to the end. 

RANDY DUNCAN a étudié au département d'Educational Psychology and Special Education du College of Education de l'Université de la Saskatchewan. Il a reçu son doctorat en mesure et éducation en 2009. Randy Duncan a été impliqué dans la réalisation du projet du début à la fin.

 



 

Downloads

Published

2011-04-29

How to Cite

Simon, M., Robin, T., Forgette-Giroux, R., Charland, J., Noonan, B., & Duncan, R. (2011). A SECONDARY SCHOOL TEACHER’S DESCRIPTION OF THE PROCESS OF DETERMINING REPORT CARD GRADES. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 45(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/4928

Issue

Section

Articles