L'ACCÈS À UN EMPLOI PERMANENT APRÈS L'OBTENTION D'UN DIPLÔME D'ÉTUDES POSTSECONDAIRES AU CANADA: LE CAPITAL SOCIAL IMPORTE-T-IL?
Keywords:
education, postsecondaire, capital social, emploiAbstract
RÉSUMÉ.. Les études récentes ont montré qu’il existe une association entre les inégalités sur le marché de l’emploi et le capital social. Selon les tenants de la théorie du capital social, l’accès à l’emploi est associé au capital social que l’individu investit au moment de la recherche de l’emploi. L’objectif de cet article est d’examiner l’influence du capital social sur l’accès à l’emploi dans le contexte canadien. Nous examinerons dans quelle mesure, l’accès à un emploi permanent est associé aux types de sources utilisées pour obtenir l’information sur l’emploi occupé. Notre analyse est basée sur les données de l’Enquête nationale auprès des diplômés de 1995 menée par Statistique Canada. Les résultats montrent que l’accès à un emploi permanent est significativement associé au capital social mobilisé par un individu au moment de la recherche d’un emploi, mais aussi au capital humain (scolarité, domaine d’études et expérience professionnelle) de même qu’à d’autres variables, notamment au secteur d’emploi.
ACQUIRING PERMANENT EMPLOYMENT FOR NEW POSTSECONDARY GRADUATES: DOES SOCIAL CAPITAL MATTER?
ABSTRACT. Recent research has developed the “social capital theory᾿ to explain inequalities in the labour market. According to this theory, access to employment is determined in part by a candidate’s network of social relations and affiliations. The aim of this paper is to examine the influence of social capital on job access, specifically in the Canadian context. We will examine to what extent social capital explains new postsecondary graduates’ access to permanent employment. Using data from the 1995 National Graduates Survey conducted by Statistics Canada, we found that an individual’s chances of obtaining permanent employment are significantly associated with mobilized social capital, and also with human capital (schooling, field of studies, experience) and other variables, particularly the sector of employment.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca