Évolution des styles d'intervention des parents en situation de lecture avec leur enfant
Keywords:
intervention, styles d'intervention, lecture, enfant, child-centred approach, hybrid approach, direct approach, style of intervention, reading, leçons en lecture,Abstract
RÉSUMÉ. L’objectif de cette étude était de déterminer si le style d’intervention que les parents adoptent pendant les périodes de leçons en lecture évolue avec le niveau scolaire de leur enfant. Vingt-et-un enfants et un de leurs parents ont été filmés lors de séances de devoirs et de leçons, deux fois par année, de la première à la troisième année. Les analyses révèlent que les styles d’intervention des parents évoluent dans le temps. La plupart des parents ont un style « Centré sur l’enfant » lorsque leur enfant est en première année, ils passent ensuite par un style « Hybride » lorsque ce dernier est en deuxième année, pour finalement adopter un style « Direct » lorsque leur enfant est en troisième année. EVOLUTION OF THE INTEVENTION STYLES OF PARENTS WHEN READING WITH THEIR CHILD ABSTRACT. The objective of this study was to determine whether the style of intervention that parents adopted during reading lessons evolves with the grade level of their child. Twenty-one children and one of their parents were filmed during homework and teaching sessions, twice a year, from grade one to grade three. The analysis revealed that parents’ intervention styles evolve with time. Most parents used a “child-centred᾿ approach when their child was in grade one, then used a “hybrid᾿ approach when their child was in grade two, and finally adopted a “direct᾿ approach when their child reached grade three.Downloads
How to Cite
Proulx, M.- Ève, Giasson, J., & Saint-Laurent, L. (2008). Évolution des styles d’intervention des parents en situation de lecture avec leur enfant. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 43(1). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2737
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca