INTRODUCING A MARKET ELEMENT INTO THE FUNDING MECHANISM OF PUBLIC EDUCATION IN BRITISH COLUMBIA: A CRITICAL POLICY ANALYSIS OF PART 6.1 OF THE SCHOOL AMENDMENT ACT, 2002(BILL 34)

Authors

  • Gerald Fallon University of Saskatchewan
  • Jerald Paquette The University of Western Ontario

Keywords:

Education policy, Commodification of public education, Policy analysis, Entrepreneurialism.

Abstract

ABSTRACT. This policy study explores origins of part 6.1 of Bill 34 (School Amendment Act, 2002) and its impacts on the institutional behaviour of two public school districts in British Columbia. Part 6.1 permits school districts to raise funds through for-profit school district business companies (SDBC). The analysis found several consequences of the policy: lack of accountability of SDBCs, increased fiscal inequity among school districts, and greater responsiveness of school districts to the needs of a globally rather than locally situated community of students. 

 

INTRODUIRE UN ÉLÉMENT DE MARCHÉ AU SEIN DES MÉCANISMES DE FINANCEMENT DE L’ÉDUCATION PUBLIQUE EN COLOMBIE-BRITANNIQUE: UNE ANALYSE CRITIQUE DES POLITIQUES AU SEIN DU SCHOOL AMENDMENT ACT DE 2002


RÉSUMÉ. Cette étude est une analyse critique qui examine l’origine de la section 6.1 des modifications apportées à la loi scolaire en 2002 (School Amendment Act, 2002) et ses répercussions sur la culture organisationnelle de deux conseils scolaires en Colombie Britannique. La section 6.1 permet aux conseils scolaires de créer des organismes à but lucratif dans le but de générer une partie du financement de leurs opérations. L’analyse démontre plusieurs conséquences de cette politique : la faiblesse de l’imputabilité de ces organismes à but lucratif; la diminution de l’équité entre les conseils scolaires en matière de financement; et la propension des conseils scolaires à s’intéresser davantage aux besoins de diverses clientèles internationales au détriment des clientèles locales. 

Author Biographies

Gerald Fallon, University of Saskatchewan

GERALD FALLON  is an Assistant Professor in the Department of Educational Administration at the College of Education, University of Saskatchewan. His research interests are in educational leadership and policy; legal studies; governance of First-Nations education; and marketization of public education.

 

GERALD FALLON est professeur adjoint dans le Département d’administration scolaire à la Faculté d’éducation de l’Université de la Saskatchewan. Ses intérêts de recherche concernent la notion de leadership en éducation; l’analyse critique de la formation, de la mise en oeuvre et des impacts des politiques en matière d’éducation; le droit scolaire; les questions relatives à la gestion autochtone en éducation et l’impact du mercantilisme sur la nature et le fonctionnement des systèmes d’éducation publique ici et ailleurs dans le monde. 

Jerald Paquette, The University of Western Ontario

JERALD PAQUETTE is a Professor at the Faculty of Education at the University of Western Ontario. His main research interests are in education finance; minority education policy; First-Nations education; research theory and methods; educational policy and related issues of social purpose; equity and public funding of private education in the Canadian context.

 

JERALD PAQUETTE est professeur titulaire à la Faculté de l’éducation de l’Université Western Ontario. Ses intérêts de recherche concernent les modes de financement de l’éducation publique, les politiques touchant l’éducation en milieu minoritaire; l’éducation autochtone; les théories et méthodes de recherche; les questions sociales et les politiques en matière d’éducation; la notion d’équité et le financement des institutions privées d’éducation au Canada. 

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Published

2009-09-01

How to Cite

Fallon, G., & Paquette, J. (2009). INTRODUCING A MARKET ELEMENT INTO THE FUNDING MECHANISM OF PUBLIC EDUCATION IN BRITISH COLUMBIA: A CRITICAL POLICY ANALYSIS OF PART 6.1 OF THE SCHOOL AMENDMENT ACT, 2002(BILL 34). McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 44(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2586

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