A REVIEW OF LEGISLATION AND BYLAWS RELEVANT TO BULLYING

Authors

  • Lauren Stanton University of Calgary
  • Tanya Beran University of Calgary

Keywords:

bullying, victimization, peer harassment, legislation

Abstract

ABSTRACT. In this article we review legislation and bylaws that relate to school bullying. This review focuses on the differences in how bullying is defined by researchers and legislators. It further examines how some laws identify bullying specifically, whereas others address more general acts of aggression. Some laws pertain to the school environment, while others specify the workplace environment. We also examine the role of bylaws in addressing bullying. We conclude that bullying is often absent from legislation, and when it is included its definition varies across jurisdictions and/or omits non-physical forms. 

 

PORTRAIT DE LA LÉGISLATION ET DE LA RÉGLEMENTATION AYANT TRAIT À L’INTIMIDATION

 

RÉSUMÉ. Dans cet article, nous passons en revue la législation et la réglementation en lien avec l’intimidation à l’école. Ce portrait cible les différences existant entre les définitions que donnent au phénomène les chercheurs et les législateurs. Il examine également la manière dont certaines lois identifient l’intimidation où d’autres ciblent des actes d’agressions plus généraux. Enfin, certaines lois abordent la problématique au sein du contexte scolaire, alors que d’autres visent les milieux de travail. Par ailleurs, nous faisons l’examen du rôle des règlements dans le traitement de l’intimidation. Nous concluons que l’intimidation est fréquemment ignorée par les législateurs. Lorsqu’intégrée à la législation, sa définition varie considérablement selon les juridictions et/ou omet les formes non-physiques d’agressions.

Author Biographies

Lauren Stanton, University of Calgary

LLAUREN  STANTON is a Doctoral student in the School and Applied Child Psychology program at the University of Calgary. She is participating in research studies concerning the prevalence rates, and impact of both bullying and cyber bullying amongst elementary, high school, and university students. Her dissertation research concerns the psychological, behavioural, and physical consequences associated with both bullying and cyber bullying across Canadian children in grades 5 - 12. 

 

LAUREN STANTON est doctorante au programme de psychologie appliquée à l’enfance et à l’école de l’Université de Calgary. Elle participe à des recherches étudiant les taux de prévalence et l’impact de l’intimidation et de la cyber-intimidation au sein des populations étudiantes de l’élémentaire, du secondaire, du collégial et du secteur universitaire. Sa thèse touche les conséquences psychologiques, comportementales et physiques associées à l’intimidation et à la cyber-intimidation à travers la population étudiante canadienne de la 5e année au secondaire 5. 

Tanya Beran, University of Calgary

TANYA BERAN is a psychologist and associate professor in the Department of Community Health Sciences at the University of Calgary. She is an international presenter and researcher in areas of education, measurement, and evaluation. She has published over 50 studies on bullying, including cyber-bullying, and has over 10 years of experience working in schools. 

 

TANYA BERAN est psychologue et professeure associée au département des sciences de la santé communautaire de l’Université de Calgary. Elle est conférencière et chercheure de niveau international dans les domaines de l’éducation, de la mesure et de l’évaluation. Elle a publié plus de 50 études sur l’intimidation, incluant la cyber-intimidation, et a plus de 10 ans d’expérience de travail au sein du milieu scolaire. 

Downloads

Published

2009-09-01

How to Cite

Stanton, L., & Beran, T. (2009). A REVIEW OF LEGISLATION AND BYLAWS RELEVANT TO BULLYING. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 44(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2440

Issue

Section

Articles