REALITIES AND CHALLENGES OF EDUCATIONAL REFORM IN THE PROVINCE OF QUÉBEC: EXPLORATORY RESEARCH ON TEACHING SCIENCE AND TECHNOLOGY / RÉALITÉS ET DÉFIS DE LA RÉFORME SCOLAIRE QUÉBÉCOISE : UNE ÉTUDE EXPLORATOIRE DE L’ENSEIGNEMENT DE LA SCIENCE ...
Keywords:
educational reform, inservice trainingAbstract
Exploratory and descriptive research was conducted in a secondary school to reveal the realities and difficulties of the implementation process that awaits teachers under Québec’s Educational Reform. A team of teachers agreed to be observed while simulating implementation one year ahead of other schools. Results underscore the importance of in-service training, of an implementation plan, and of the level of professionalism. Analysis tends to indicate that the Québec implementation experience is not uncommon. RÉALITÉS ET DÉFIS DE LA RÉFORME SCOLAIRE QUÉBÉCOISE : UNE ÉTUDE EXPLORATOIRE DE L’ENSEIGNEMENT DE LA SCIENCE ET DE LA TECHNOLOGIE Une recherche exploratoire et descriptive qui a été menée dans une école secondaire illustre les réalités et les difficultés relatives au processus d’implantation chez les enseignants qui vivent la réforme scolaire québécoise. Une équipe d’enseignants a consenti à faire l’objet d’observations alors qu’ils tentaient une implantation anticipée du programme de science et technologie (premier cycle) au secondaire, une année avant l’implantation officielle. Les résultats obtenus réaffirment l’importance de la formation continue, de l’existence d’un plan l’implantation et de la professionnalisation enseignante. L’analyse tend également à montrer que l’expérience d’implantation québécoise n’est pas fondamentalement différente de celle qui a été conduite ailleurs.Downloads
Published
2007-12-19
How to Cite
Potvin, P., & Dionne, E. (2007). REALITIES AND CHALLENGES OF EDUCATIONAL REFORM IN THE PROVINCE OF QUÉBEC: EXPLORATORY RESEARCH ON TEACHING SCIENCE AND TECHNOLOGY / RÉALITÉS ET DÉFIS DE LA RÉFORME SCOLAIRE QUÉBÉCOISE : UNE ÉTUDE EXPLORATOIRE DE L’ENSEIGNEMENT DE LA SCIENCE . McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2394
Issue
Section
Articles
License
Those wishing to reproduce all or part of any material published on this website are asked to email mje.education@mcgill.ca for permission and to acknowledge the McGill Journal of Education as the original source.
Authors must transfer copyright of their article to MJE. Authors may use all or parts of their work in any future publication with the article's origin in MJE acknowledged in the customary manner.
A copy of our standard form may be requested from mje.education@mcgill.ca