THE EVOLUTION-CREATION WARS: WHY TEACHING MORE SCIENCE JUST IS NOT ENOUGH / LA DISCORDE ÉVOLUTION-CRÉATIONNISME : POURQUOI UN ENSEIGNEMENT ACCRU DES SCIENCES NE SUFFIT PAS

Massimo Pigliucci

Abstract


The creation-evolution “controversy᾿ has been with us for more than a century. Here I argue that merely teaching more science will probably not improve the situation; we need to understand the controversy as part of a broader problem with public acceptance of pseudoscience, and respond by teaching how science works as a method. Critical thinking is difficult to teach, but educators can rely on increasing evidence from neurobiology about how the brain learns, or fails to.

LA DISCORDE ÉVOLUTION-CRÉATIONNISME :
POURQUOI UN ENSEIGNEMENT ACCRU DES SCIENCES NE SUFFIT PAS

La « controverse » création-évolution existe depuis plus d’un siècle. Je soutiens que le seul fait d’enseigner plus de sciences n’améliorera probablement pas la situation : nous devons appréhender la controverse comme faisant partie d’un problème plus vaste lié à la réception de la population vis-à-vis des pseudosciences et nous devons y répondre en enseignant le fonctionnement des sciences en tant que méthode. La pensée critique est difficile à enseigner, mais les éducateurs peuvent compter sur l’augmentation des preuves issues de la neurobiologie qui montrent comment le cerveau apprend ou échoue à apprendre.

Keywords


evolution; creation; creatioon-evolution controversy;

Full Text:

PDF