CANADIAN PRE-SERVICE ELEMENTARY TEACHERS’ CONCEPTIONS OF BIOLOGICAL EVOLUTION AND EVOLUTION EDUCATION / CONCEPTIONS DES FUTURS ENSEIGNANTS CANADIENS À L’ÉLÉMENTAIRE SUR L’ÉVOLUTION BIOLOGIQUE ET L’ENSEIGNEMENT DE L’ÉVOLUTION

Authors

  • Anila Asghar Johns Hopkins University
  • Jason R. Wiles McGill University
  • Brian Alters McGill University

Keywords:

evolutionary science, pre-service elementary teachers, acceptance of evolution, teaching evolution, teacher training - evolutionary sciensce, pressures regarding teaching of evolution

Abstract

This study explores pre-service elementary school teachers’ understandings of evolutionary science and their feelings and concerns about teaching evolution in Canadian elementary schools. Data were collected through a questionnaire and semi-structured interviews. Most participants reported acceptance of evolution as a scientifically factual phenomenon, and almost three quarters of those who accepted evolution reported that they intend to include biological evolution in their elementary science teaching. A landscape of sensitivities related to participants’ decisions about teaching evolution emerged, including concerns regarding the religious beliefs of students and their parents, the pre-service teachers’ inadequate understanding of evolutionary science, and their lack of knowledge of related pedagogical techniques. This study calls for more effective training of future teachers in evolutionary science and for teachers to be professionally prepared to deal with potential social challenges and pressures regarding the teaching of evolution in elementary schools. CONCEPTIONS DES FUTURS ENSEIGNANTS CANADIENS À L’ÉLÉMENTAIRE SUR L’ÉVOLUTION BIOLOGIQUE ET L’ENSEIGNEMENT DE L’ÉVOLUTION Cette étude explore la compréhension des futurs enseignants à l’élémentaire de la science de l’évolution ainsi que leurs sentiments et préoccupations quant à l’enseignement de l’évolution dans les écoles primaires du Canada. Les données ont été recueillies au moyen d’un questionnaire et d’entrevues semi-structurées. La majorité des participants ont avalisé la conception de l’évolution comme phénomène factuel sur le plan scientifique, et presque trois quarts de ceux qui ont accepté cette conception ont affirmé qu’ils avaient l’intention d’inclure l’évolution biologique dans leur programme d’enseignement des sciences au niveau primaire. De ces données s’est dégagé un panorama de sensibilités liées à la décision des participants d’enseigner l’évolution, y compris des préoccupations concernant les croyances religieuses des élèves et de leurs parents, la compréhension imparfaite des futurs enseignants de la science de l’évolution et leur manque de connaissance quant aux techniques pédagogiques connexes. Cette étude réclame une formation plus efficace des futurs enseignants de la science de l’évolution et une préparation professionnelle des enseignants pour qu’ils puissent affronter les pressions et les défis sociaux liés à l’enseignement de l’évolution dans les écoles élémentaires.

Author Biographies

Anila Asghar, Johns Hopkins University

Anila Asghar is an Assistant Professor at the School of Education, Johns Hopkins University, US. Her research interests involve diversity issues in science education including religion, culture, and science in Islamic societies. Anila Asghar est professeure adjointe à la School of Education de la Johns Hopkins University, aux États-Unis. Ses intérêts en matière de recherche portent sur les questions de diversité dans l’enseignement des sciences, y compris la religion et la culture, ainsi que les sciences dans les sociétés islamiques.

Jason R. Wiles, McGill University

Jason R. Wiles is Manager of the Evolution Education Research Centre at McGill University. His research interests are in science education with a focus on the learning and teaching of biological and geological evolution. Jason R. Wiles dirige le Centre de recherche sur l’enseignement de l’évolution de McGill. Ses recherches portent sur l’enseignement des sciences avec un accent sur l’apprentissage et l’enseignement de l’évolution biologique et géologique.

Brian Alters, McGill University

Brian Alters is the Tomlinson Chair in Science Education, is named Sir William Dawson Scholar, and holds appointments internationally at McGill and Harvard. He is the Director of the Tomlinson Project in University-Level Science Education, and Director of the Evolution Education Research Center. Brian Alters, titulaire de la chaire Tomlinson en enseignement des sciences, est chercheur-boursier Sir William Dawson et assume des charges d’enseignement à McGill et à Harvard. Il est directeur du projet Tomlinson en enseignement des sciences au niveau universitaire et directeur du Centre de recherche sur l’enseignement de l’évolution.

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How to Cite

Asghar, A., Wiles, J. R., & Alters, B. (2007). CANADIAN PRE-SERVICE ELEMENTARY TEACHERS’ CONCEPTIONS OF BIOLOGICAL EVOLUTION AND EVOLUTION EDUCATION / CONCEPTIONS DES FUTURS ENSEIGNANTS CANADIENS À L’ÉLÉMENTAIRE SUR L’ÉVOLUTION BIOLOGIQUE ET L’ENSEIGNEMENT DE L’ÉVOLUTION. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 42(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/2219

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