CONTRASTING CROSS-SECTIONAL AND LONGITUDINAL EARLY SCHOOL LEAVER RATES IN CANADA

Authors

  • Vianne Timmons University of Prince Edward Island
  • Randy Ostridge

Keywords:

Early school leavers, dropout rates, longitudinal rates, cross-sectional rates

Abstract

 

ABSTRACT. Data analysis is critical to educational planning. Determining the number of school leavers is crucial for a school board when planning for interventions and supports. In researching the number of early school leavers in the province of Prince Edward Island, the method in which the data were reported affected the rates. Two critical considerations should be looked at when reporting or analyzing school leaver rates: the definition of a school leaver, and whether the data collected are cross-sectional or longitudinal. This paper explores these two elements.

 

CONTRASTES ENTRE LES TAUX DE DÉCROCHAGE DES ÉLÈVES CANADIENS DES ÉTUDES TRANSVERSALES ET LONGITUDINALES

 

Résumé. L’analyse des données est essentielle à la planification des services éducationnels. En ce sens, déterminer le nombre de décrocheurs est un processus crucial pour planifier les interventions et les initiatives de support au sein des commissions scolaires. Dans le cadre de recherches sur le nombre de décrocheurs précoces à l’Île-du-Prince-Édouard, il s’est avéré que la méthode de présentation des données influence les taux de décrochage rapportés. En fait, deux considérations importantes doivent être considérées lors du compte-rendu ou de l’analyse des taux de décrochage : la définition d’un décrocheur et la manière dont les données ont été recueillies (transversale ou longitudinale). Cet article explore ces deux dimensions. 

 

Author Biographies

Vianne Timmons, University of Prince Edward Island

 

VIANNE TIMMONS is President and Vice-Chancellor of the University of Regina. Her research interests include student retention, family literacy, and the relationship between inclusion and health.

 

 

VIANNE TIMMONS est présidente et vice-rectrice à l’Université de Regina. Ses intérêts de recherche portent sur la rétention des élèves, la littératie au sein des familles ainsi que les relations existant entre l’inclusion et la santé.

 

 

 

Randy Ostridge

 

RANDY OSTRIDGE has worked with technology in an educational capacity for nearly a decade. Starting in analysis and interpretation, he has since moved on to educational software development, focusing on best practices in multimedia integration and usability design.

 

 

RANDY OSTRIDGE a travaillé pendant presqu’une décennie dans un contexte technologique. Débutant sa carrière en analyse et en interprétation, il a depuis développé une expertise en développement de logiciels éducatifs, privilégiant des pratiques éprouvées en intégration multimédia et en utilisabilité du design. 

 

 

 

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Published

2009-09-01

How to Cite

Timmons, V., & Ostridge, R. (2009). CONTRASTING CROSS-SECTIONAL AND LONGITUDINAL EARLY SCHOOL LEAVER RATES IN CANADA. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 44(2). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/1290

Issue

Section

Articles