Knowledge Translation of Interprofessional Collaborative Patient-Centred Practice: The Working Together Project experience

Colla J. MacDonald, Douglas Archibald, Emma Julian Stodel, Larry W Chambers, Pippa Hall

Abstract


ABSTRACT. The Working Together (WT) project involved the design and delivery of an online learning resource for healthcare teams in long-term care (LTC) so that knowledge regarding interprofessional collaborative patient-centred practice (ICPCP) could be readily accessed and then transferred to the workplace. The purpose of this paper is to better understand the process of knowledge translation in continuing education for healthcare professionals by documenting our experiences using Lavis et al.’s (2003) organizing framework for knowledge transfer, and highlighting the impact this approach had on the design, development, delivery, and evaluation of the WT program. Fifty-nine pharmacists, physicians, nurses, and nurse practitioners from 17 LTC homes across Ontario, Canada participated in this project. The effectiveness of the knowledge translation of ICPCP through the WT project was evaluated using the Demand-Driven Learning Model (DDLM) evaluation tool (MacDonald, Breithaupt, Stodel, Farres, & Gabriel, 2002) to assess learners’ reactions to the learning resource. Data from quantitative pre-post surveys and qualitative interviews revealed that learners found using the WT online resource to be a satisfactory learning experience, obtained new knowledge and skills regarding ICPCP, transferred knowledge to the workplace, and reported that learning had a positive effect on the residents they cared for. 

 

APPLICATION DES CONNAISSANCES DE LA PRATIQUE INTERPROFESSIONNELLE EN COLLABORATION AXÉE SUR LE PATIENT: L’EXPÉRIENCE DU PROJET WORKING TOGETHER  

RÉSUMÉ. Le projet Working Together (WT) comprend la conception et la production d’une ressource d’apprentissage en ligne pour les équipes de professionnels prodiguant des soins de santé de longue durée (SLD) afin que les connaissances relatives à la pratique interprofessionnelle en collaboration axée sur le patient (PICAP) puissent être facilement accessibles, puis transférées dans le milieu de travail. L’objectif de cet article est de mieux comprendre le processus d’application des connaissances dans la formation continue des professionnels de la santé en documentant notre expérience à l’aide de Lavis et coll. (2003), en établissant un cadre théorique pour le transfert des connaissances et en mettant en évidence l’incidence de cette approche sur la conception, le développement, la réalisation et l’évaluation du programme WT. Cinquante-neuf pharmaciens, médecins, infirmiers et infirmières, infirmiers et infirmières praticiens de 17 centres de SLD en Ontario, au Canada, ont participé à ce projet. L’efficacité de l’application des connaissances de la PICAP à l’échelle du projet WT a été évaluée à l’aide du modèle d’apprentissage axé sur la demande (DDLM) (MacDonald, Breithaupt, Stodel, Farres et Gabriel, 2002) afin de déterminer les réactions des apprenants à la ressource d’apprentissage. Des données tirées de prétest et de postest quantitatifs ainsi que d’entrevues qualitatives ont révélé que les apprenants étaient satisfaisants de l’expérience d’apprentissage que procure la ressource en ligne WT, qu’ils ont acquis de nouvelles connaissances et aptitudes concernant la PICAP et mis en application ces connaissances dans leur milieu de travail, et que l’apprentissage a eu un effet positif sur les pensionnaires dont ils prennent soin. 


Keywords


Knowledge translation; eLearning; health education; interprofessional education; healthcare teams

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