EENGAGING THE CANADIAN DIASPORA: YOUTH SOCIAL IDENTITIES IN A CANADIAN BORDER CITY

Authors

  • Nombuso Dlamini University of Windsor
  • Barat Wolfe
  • Uzo Anucha York University
  • Miu Chung Yan

Keywords:

African-Canadian youth, identity, diaspora, community participation

Abstract

ABSTRACT. This paper is based on qualitative interviews undertaken with im­migrant youth of African descent in Windsor, Ontario; it describes their so­journer lives across geographic borders and their final settlement in Windsor. The paper also offers narrations of the activities that enabled them to formulate friendships and the barriers and facilitators to the development of friendships across races. Critical findings reported in this paper reveal the ways that youth use resources in their travels to construct and negotiate their identities and to formulate new friendships. An important resource used by the majority of the youth was that of an imagined homeland, which consequently impacted on how they viewed and acted on the racial boundary critical in the formation of friendships in the Diaspora.

INTÉGRER LA DIASPORA CANADIENNE: LES IDENTITÉS SOCIALES DES JEUNES ÉTABLIS DANS UNE VILLE CANADIENNE FRONTALIÈRE

RÉSUMÉ. Inspiré d’entrevues qualitatives faites auprès de jeunes de descendance africaine établis à Windsor en Ontario, cet article décrit leur périple migratoire à travers les frontières jusqu’à leur établissement en Ontario. Il relate également ce qui les a aidés à bâtir des liens amicaux ainsi que les obstacles et les éléments facilitateurs au développement d’amitiés interraciales. Des résultats importants soulevés dans cet article expliquent les manières dont les jeunes utilisent les res­sources au cours du voyage migratoire pour construire et négocier leurs identités et établir de nouvelles amitiés. Il explore comment la majorité des jeunes créent un concept imaginaire de leur mère-patrie, influençant ainsi la façon dont ils perçoivent et agissent sur les frontières raciales fondamentales à la création d’amitiés au sein de la diaspora.

 

Author Biographies

Nombuso Dlamini, University of Windsor

S. Nombuso Dlamini is an Associate Professor in Education, University of Windsor, and holds the position of Research Leadership Chair.  Her research is focused in the areas of socio-cultural studies in education, youth and identity politics, critical literacy and critical sociolinguistics, migration, and Diaspora studies. She is engaged in several youth projects in Canada and in the sub-Sahara. Nombuso is the author of Youth of the Nation, University of Toronto Press, and New directions in African Education, University of Calgary Press.  nombuso@edu.yorku.ca


S. NOMBUSO DLAMINI est professeure associé à la Faculté des sciences de l’éducation, de Université Windsor où elle occupe le chaire de Recherch Leadership. Ses recherches ciblent les dimensions socioculturelles en éducation, les jeunes et les politiques identitaires, la lecture critique, la sociolinguistique critique, la migration et les diasporas. Elle est impliquée dans de multiples projets auprès des jeunes, au Canada et dans la région subsaharienne. Nombuso est l’auteure des ouvrages Youth of the Nation, publié aux Presses de l’Université de Toronto et New directions in African Education, publié aux Presses de l’Université de Calgary. nombuso@edu.yorku.ca


 

Barat Wolfe

BARAT WOLFE is a Ph.D. candidate in Applied Social Psychology at the University of Windsor. She received her M.A. in Human Kinetics from the University of Ottawa. Her current research interests include women’s health and health care paradigms, and qualitative methodologies. She has worked with diverse populations including women, youth, athletes, and chronic disease sufferers. Her work has recently been published in Quality of Life Research. wolfeb@uwindsor.ca

 

BARAT WOLFE est doctorante en psychologie sociale et appliquée à l’Université Windsor. Elle a complété ses études de maîtrise en sciences de l’activité physique à l’Université d’Ottawa. Ses intérêts de recherche actuels portent sur la santé des femmes, les paradigmes en soins de santé et la méthodologie des recherches qualitatives. Au cours des années, elle a travaillé avec une variété de populations incluant les femmes, les jeunes, les athlètes et les personnes souffrant de maladies chroniques. Ses travaux ont été récemment publiés dans le journal Quality of Life Research. wolfeb@uwindsor.ca


 

Uzo Anucha, York University

UZO ANUCHA is an Associate Professor at the School of Social Work, York University. Her scholarship, teaching and professional activity focuses on promoting equity and access for diverse communities within local, national and international contexts. Uzo conceptualizes her applied research scholarship as a community dialogue that must fully engage the community studied; consequently, she actively seeks to bridge the gap between knowledge production and knowledge use by translating and disseminating research findings to policy-makers and practitioners. anucha@yorku.ca

 

UZO ANUCHA est professeure associé à l’École de travail social de l’Université  York. Ses activités professionnelles, enseignantes et de recherche portent sur la promotion de l’équité et de l’accès de diverses communautés au sein des contextes locaux, nationaux et internationaux. Uzo conçoit ses recherches appliquées comme un dialogue devant engager activement la communauté sous étude. Par conséquent, elle cherche à créer un pont entre la production et l’utilisation des savoirs en vulgarisant et rendant accessible ses résultats de recherche aux décideurs politiques et aux professionnels. anucha@yorku.ca


 

Miu Chung Yan

MIU CHUNG YAN is an Associate Professor at the School of Social Work, University of British Columbia and the leader of Settlement, Integration and Welcoming Domain of the Metropolis British Columbia. He has led and participated in a number of studies on the settlement and integration needs of newcomers to Canada and on how youth, both local and foreign born, from immigrant families enter into the job market. He has also been teaching courses on cross-cultural and racial social work practice particularly in terms of working with newcomers to Canada. mcyan@interchange.ubc.ca

 

MIU CHUNG YAN est professeur associé à l’École de travail social de l’Université de la Colombie-Britannique et directeur de l’établissement, de l’intégration et de l’accueil de l’Association Metropolis de la Colombie-Britannique. Il a dirigé et participé à de nombreuses études sur l’établissement et les besoins d’intégration des immigrants au Canada et à la manière dont les jeunes issus de familles d’immigrants, nés au Canada ou à l’étranger, intègrent le marché du travail. Il a également enseigné des cours sur les pratiques de travail social dans un contexte interculturel et interracial, ciblant particulièrement l’approche à préconiser avec les Néo-canadiens récemment immigrés. mcyan@interchange.ubc.ca

 

 

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Published

2010-04-13

How to Cite

Dlamini, N., Wolfe, B., Anucha, U., & Yan, M. C. (2010). EENGAGING THE CANADIAN DIASPORA: YOUTH SOCIAL IDENTITIES IN A CANADIAN BORDER CITY. McGill Journal of Education / Revue Des Sciences De l’éducation De McGill, 44(3). Retrieved from https://mje.mcgill.ca/article/view/1054

Issue

Section

Articles